Wat is multitasken

Wat is multitasken? Doe de test!

Wat is multitasken?

Wat is multitasken? Dat hangt er vanaf aan wie je het vraagt! Vraag je het aan een jonge moeder, dan zal zij antwoorden dat ze voortdurend aan het multitasken is. Als deze moeder ook nog werkt, is zij al helemaal aan het multitasken. Ze navigeert tussen het koken en de was, voeding geven aan de baby en haar werk. Hier betekent multitasken eigenlijk dat zij zich richt naar het ritme van het kind en de andere activiteiten hierom heen weeft.
Vraag je het aan een leraar dan zal hij zeggen dat hij zowel aan het lesgeven is als een aantal leerlingen van de klas in de gaten houdt.
Voor mensen die achter een beeldscherm werken of veel in overleg zijn betekent multitasken dat je tussen zijn hoofdwerkzaamheden door andere taken aan het doen bent. Onderzoek heeft uitgewezen dat 75% van de mensen tijdens een overleg ook nog iets anders aan het doen is.

 

Multitasken betekenis

Multitasken betekent letterlijk meerdere dingen tegelijk doen. Sommige mensen denken het te kunnen. Die mailen en bellen tegelijkertijd. Maar aan de andere kant van de lijn ervaar je dat als hoogst irritant. Want je merkt er wel degelijk iets van.
Jongeren lijken nog het beste deze betekenis van multitasken te beheersen. Ze kijken een serie, chatten ondertussen met een vriendin en slikken een broodje weg. Het is leuk om naar te kijken want als volwassene zou je dat helemaal niet meer kunnen en ook niet willen. Maar doen ze echt twee of drie dingen tegelijk?

 

Multitasken, doe de test!

Er is een heel simpele en leuke test om te zien of je in staat bent te multitasken:
1. Schrijf je naam en je adres op een blad papier in schoonschrift, met de letters aan elkaar zoals we dat allemaal vroeger in het basisonderwijs geleerd hebben.
2. Leg het papier neer en teken nu met je rechtervoet het cijfer 8 in de lucht. Maak er een serie achten van.
Gelukt?
Probeer nu allebei tegelijk te doen. Dat is dus echt multitasken.
Wat is jouw resultaat?

 

Multitasken bestaat niet

Je zult waarschijnlijk zelf moeten lachen om de onhandigheid waarmee je deze opdracht uitvoert. Multitasken bestaat niet, bevestigt de wetenschap. We kunnen maar één ding tegelijk doen. De reden waarom dat in deze oefening zo helder aan de oppervlakte komt, is dat je je in beide gevallen dient te focussen. Schoonschrijven vraagt al je aandacht, achtjes met je voet draaien ook.

 

Multitasken bij de fitness

Toch zijn er momenten waar het multitasken wel lukt. Als ik naar de fitness ga, luister ik terwijl ik met gewichten aan het sjorren ben, ook naar een interessante podcast. Twee dingen tegelijk. Waarschijnlijk kun je zelf ook voorbeelden verzinnen. Waarom lukt het hier dan wel? Je kunt in zo’n geval wel multitasken omdat je een van de twee acties op de automatische piloot doet, bij mij de fitness.
Gisteren reed ik terug van klooster Samaya waar we in het Pinksterweekend de workshop ‘De innerlijke metamorfose’ gedaan hadden. Een deelnemer reisde met mij mee terug. We raakte in een geanimeerd gesprek. Ik merkte dat ik extra moeite moest doen om niet een afslag te missen. Auto rijden kun je als het verkeer rustig is op de automatische piloot. Maar als je je aandacht ook nog richt op een gesprek, heb je kans dat je de borden niet goed leest.

 

Multitasken is ongezond

Je kunt bij multitasken een gevoel hebben dat je veel aan het doen bent en een soort van taakgoochelaar bent. Sommigen kicken er zelfs op. Maar multitasken is niet alleen weinig economisch, het is ook ongezond.

  • De spanning waaronder je werkt, sloopt op de langere duur je systeem.
  • Je kunt niet dag in dag uit ongestraft in de turbostand werken. Als je onder stress staat, schakelt je lichaam het afweersysteem uit om energie te sparen.
  • Je wordt ontvankelijk voor ziektes en aandoeningen.
  • Door de stress van het multitasken maak je bovendien het hormoon cortisol aan. Deze cortisol heeft meer tijd dan een nacht nodig om weer uit je lichaam te verdwijnen. Geleidelijk aan verhoog je door het multitasken de cortisolspiegel in je bloed.
  • Ongemerkt stuur je af op overspannenheid of burn-out.

Als je je daarentegen aanwent om telkens één ding tegelijk te doen, schiet de kwaliteit van wat je doet omhoog. Je hebt meer aandacht en kunt beter nadenken. Daarnaast is het ook prettiger voor je omgeving.

 

De eerste van de zeven

Doe één ding tegelijk, en maak het af is de eerste van de zeven aanwijzingen van het Tijdsurfen. Hij staat niet voor niets voorop. Het is het uitgangspunt. Van daaruit kun je verder kijken en de andere aanwijzingen formuleren, zoals wat je doet wanneer het werk je tegenstaat (2de aanwijzing), hoe je jezelf af en toe uit kunt zetten (3de aanwijzing) en wat te doen wanneer je onderbroken wordt (4de aanwijzing).

 

Workshop ‘Stressvrij werken met Tijdsurfen’

‘Stressvrij werken met Tijdsurfen’ kun je leren in de videotraining van 12 lessen van elk 10 minuten. Elke week ontvang je een mail met een directe link naar de volgende video. In de mail staan behulpzame tips om de aanwijzingen toe te passen. De training is de afgelopen maanden met succes gevolgd door meer dan 100 medewerkers van het ministerie van Justitie en Veiligheid.
De training is momenteel in de aanbieding en kost slechts € 95 i.p.v. € 147.

Als je graag extra begeleiding wilt hebben, gun jezelf dan de VIP-versie. Je krijgt vier extra bijeenkomsten met mij waar ik telkens een thema van het Tijdsurfen behandel en waar je vragen kunt stellen. Ook de VIP-versie is momenteel in de aanbieding.

Inschrijven videotraining ‘Stressvrijwerken met Tijdsurfen’

 

 

 

 

Geef een reactie