13 sep Anticiperen
Als je niet anticipeert, kun je zomaar in ademnood terecht komen: ‘Oh is de inkt van de printer op?
Begint de bijeenkomst al om 14 uur, ik had 15 uur staan? Zou ik die map meenemen?’ Dan loop je op het
laatste moment te zoeken naar je sleutels of je OV-chipkaart of sta je voor de verkeerde deur.
Wil je de rust bewaren tijdens je werk en gedurende de dag, zodat je met aandacht en creatief kunt
werken, dan is anticiperen het sleutelwoord.
Gelukkig anticiperen we in veel gevallen wel al vanzelf: dan leg je alvast de instrumenten klaar of zoekt
de gegevens op voor straks.
Echt goed anticiperen echter biedt nog veel extra voordelen waar maar weinigen zich van bewust zijn.
Hier volgen drie tips om goed te anticiperen.
Tip 1. Anticiperen aan het begin van de dag
Het belangrijkste bij anticiperen is het moment waarop je dit doet. Er zijn een aantal belangrijke
momenten om hierbij in het oog te houden. Het eerste moment is wanneer je de dag begint. Veel
mensen openen als eerste hun pc en kijken of er mail is binnen gekomen. Men begint dan met het
beantwoorden van de mail. Vervolgens kijkt men in de agenda en werkt de belangrijke taken af.
Zonder dat je het wilt, ben je dan echter reactief bezig. Je glijdt zomaar in taken die niet zo belangrijk zijn maar veel tijd kosten.
De goede raad is: nog voordat je de mail opent, bedenk je wat je deze dag wilt gaan doen. Zo’n lijstje
hoeft niet realistisch te zijn. Het is eerder een wensen en optie lijstje, waar misschien ook een aantal
dringende taken in staan. Nu heb je jezelf op het spoor gezet. Vervolgens draai je het lijstje om en kies je
de taak waarmee je wilt beginnen. (Om op deze manier te werken heeft het Tijdsurfen een handige tool
die je in de workshops wordt aangereikt)
Tip 2 Anticiperen bij binnenkomst
Wanneer een nieuwe taak of opdracht binnenkomt is het belangrijk niet alleen deze taak in te dragen in
je agenda of takenlijst maar ook je voor te stellen wat deze taak inhoudt. Studenten bijvoorbeeld
vertonen vaak uitstelgedrag bij het leren voor een tentamen. Zouden ze weten wat de gevraagde lesstof
precies inhoudt, zou daarmee veel van de spanning verdwijnen. De raad is: op het moment zelf dat het
tentamen wordt afgesproken, bekijk je meteen vluchtig de lesstof die je hiervoor moet doornemen. Dit
vluchtig doorkijken kost niet veel tijd, maar zet jouw systeem al op het spoor. Innerlijk weet je wat je
moet doen en zul je ook een goede tijdsindeling kunnen maken.
Hetzelfde doe je ook met taken waarbij je een datum hebt afgesproken waarop het afgehandeld is, de
deadlines.
Tip 3 Anticiperen op het moment dat je een taak afsluit
In de zorg is het een tweede natuur: op het moment dat je jouw dienst afsluit, doe je de overdracht. Zo
bereid je de collega’s voor op hun taken. Deze vorm van anticiperen kun je echter ook voor jezelf doen!
Wanneer je een meeting afsluit, maak je aantekeningen over de belangrijkste bevindingen maar bedenk
je ook wat je de volgende meeting wilt bespreken.
Heb je net een gesprek gevoerd met een client of collega, schrijf je op welk thema je in het volgende
gesprek wilt bespreken. Heb je net een les afgesloten, bedenk je wat je de volgende les wilt behandelen.
Nu gaat je onbewuste hier alvast mee aan de slag. Het zoekt naar associaties en geeft je goede ideeën.
Dit proces loopt onder de radar, je merkt alleen de resultaten, niet het verzamelen van de gegevens of het uitwerken ervan. Dat doet jouw onbewuste ongemerkt voor jou terwijl jij aan het eten, werken of
slapen bent.
Goed leren anticiperen doe je in de workshops en lezingen Tijdsurfen. Daar krijg je ook een tool
aangereikt die ervoor zorgt dat je voortdurend proactief zult werken!
Met ‘Stressvrij werken met Tijdsurfen’ leren werknemers in zeven aanwijzingen een methode die uitgaat van rust en balans. Tijdsurfen pakt stress bij de basis aan en traint werknemers in een gezonde en stressvrije manier van werken. Door te anticiperen worden werknemers creatiever en productiever!
“Paul Loomans hanteert een voor ons nieuwe en interessante kijk op het efficiënt gebruiken van tijd. De aanwijzingen zijn goed en snel toepasbaar op het werk.”
Milou Coppens, Onderzoeker